Σελίδες

Τετάρτη 13 Μαρτίου 2013

Ετσι θα... ψαλιδιστεί η σπατάλη στο δημόσιο

Δέσμη μέτρων για αλλαγές στη νομοθεσία αλλά και στην κρατική μηχανή προτείνει στην κυβέρνηση και στη Βουλή το Ελεγκτικό Συνέδριο, προκειμένου να μπει επιτέλους «μαχαίρι» στις παράνομες πρακτικές και σπατάλες στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και να γίνει ορθότερη η διαχείριση του δημόσιου χρήματος, ιδίως στην κρίσιμη αυτή περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης. Η ετήσια έκθεση του ανώτατου δημοσιονομικού δικαστηρίου για το έτος 2010 ανέδειξε το ίδιο απογοητευτικό και απωθητικό πρόσωπο μιας προβληματικής κρατικής μηχανής, που δυστυχώς έμεινε πιστή στο πρότυπο της κακοδιαχείρισης και διασπάθισης του δημόσιου χρήματος των τελευταίων δεκαετιών, απτόητη και αδιάφορη απέναντι στην επέλευση του 1ου Μνημονίου και στην εφαρμογή των πρώτων επαχθών οικονομικών μέτρων και περικοπών. Στην πολυσέλιδη έκθεσή του, το Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) δεν περιορίζεται μόνο στην ενδεικτική περιγραφή των κυριότερων παραβάσεων του νόμου και στο πώς απέτρεψε παράνομες δαπάνες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, αλλά ταυτόχρονα επισημαίνει τις κύριες παθογένειες, εισηγούμενο συγκεκριμένα «φάρμακα» για να επιτευχθεί η δημοσιονομική εξυγίανση, η εξοικονόμηση πόρων και η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του Δημοσίου.

Υποδείξεις
Στην έκθεση που υπέβαλε ο πρόεδρος ΕΣ Ιω. Καραβοκύρης στη Βουλή γίνονται πολλές υποδείξεις και προτάσεις που θα συζητηθούν στην Ολομέλεια του σώματος και σε κυβερνητικά κλιμάκια προκειμένου να επιδιωχθεί η μείωση υπερβολικών δαπανών, αντί να συνεχίσουν να μειώνονται μισθοί και συντάξεις. Εχοντας τον συνταγματικό ρόλο του ελεγκτή της νομιμότητας των κρατικών δαπανών, το ΕΣ ζητεί καταρχήν να του επιτραπεί να εκφέρει γνώμη (πριν από την ψήφισή τους) για όλα τα νομοσχέδια και ρυθμίσεις που έχουν δημοσιονομικό χαρακτήρα. Παράλληλα εντοπίζει προβλήματα σε όλο τον δημόσιο τομέα και εισηγείται:
Να περιοριστούν οι θέσεις των ειδικών συμβούλων και συνεργατών υπουργών, γενικών γραμματέων, δημάρχων, κ.λπ., γιατί το έργο τους μπορεί να εκτελεστεί από προσωπικό των αντίστοιχων υπηρεσιών, αφού νέες γενιές υπαλλήλων διαθέτουν αυξημένα προσόντα.
Να καταγραφούν τα πάγια περιουσιακά στοιχεία, όπως τα ακίνητα των υπηρεσιών του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ, των ΝΠΙΔ, των ΟΤΑ, για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες στέγασης των υπηρεσιών και να αποφευχθεί η πολυδάπανη καταβολή μισθωμάτων. Σε περίπτωση ακαταλληλότητας για στέγαση να γίνει επισκευή και εκμίσθωση των ακινήτων, ώστε με την είσπραξη ενοικίων να επέρχεται απόσβεση μέρους των δαπανών για μισθώματα.
Να περισταλούν οι επιχορηγήσεις πολλών ΝΠΙΔ (σωματείων, συλλόγων κ.ά.) από τον προϋπολογισμό του κράτους, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ, που δίνουν σημαντικά ποσά τα οποία εκφεύγουν του προληπτικού ελέγχου του ΕΣ. Εν όψει της υπάρχουσας οικονομικής συγκυρίας, το θεσμικό πλαίσιο των επιχορηγήσεων χρειάζεται προσαρμογή σε νέους αυστηρότερους δημοσιονομικούς κανόνες. Πολύ υψηλές είναι οι δαπάνες για την τεχνική υποστήριξη-συντήρηση των ηλεκτρονικών υπολογιστών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, γιατί δίνονται συνήθως με απευθείας αναθέσεις σε εταιρείες που εγκατέστησαν τα προγράμματα με την αιτιολογία ότι μόνο αυτές έχουν την τεχνογνωσία και δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Το ΕΣ ζητεί διαπραγμάτευση για ευμενέστερες οικονομικές προϋποθέσεις στις συμβάσεις συντήρησης.
Να επανεξεταστεί το καθεστώς παροχής κινητών τηλεφώνων στους δημόσιους φορείς, με περιορισμό προσώπων που δικαιούνται δωρεάν κινητό και δωρεάν χρόνο ομιλίας.
Να περιοριστούν οι δαπάνες για δημόσιες σχέσεις, εκδηλώσεις κ.λπ. που βαρύνουν σημαντικά τους προϋπολογισμούς και να περισταλούν οι πολύ αυξημένες δαπάνες για ταχυμεταφορές. Για να χρησιμοποιηθούν από κρατικούς φορείς, θα πρέπει να πιστοποιείται με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση των αρμοδίων οργάνων ότι υπάρχει επείγουσα ανάγκη. Παρά την πρόοδο στις δαπάνες σε προμήθειες φαρμακευτικών, ιατρικών και λοιπών αναλώσιμων υλικών, είναι ανάγκη να γίνουν μεγαλύτερες μειώσεις. Οι διοικητές των νοσοκομείων οφείλουν να βρουν τρόπο παρακολούθησης των υλικών, ώστε να διατίθενται μόνο τα αναγκαία για τους ασθενείς και τις νοσηλευτικές μονάδες, δημιουργώντας επιτροπές παρακολούθησης των υλικών και ορίζοντας υπολόγους (τους προϊσταμένους νοσηλευτικών μονάδων) για τη διαχείριση και χρήση ώστε να αποφεύγονται καταχρήσεις και σπατάλες. Πρέπει να κωδικοποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο για το ΕΣΥ εν όψει της πανσπερμίας διατάξεων για να διευκολυνθεί ο έλεγχος των νοσηλευτικών δαπανών. Κωδικοποίηση χρειάζονται και η νομοθεσία και η νομολογία για την πολυθεσία.
Να θεσπιστεί νέος κανονισμός προμηθειών των ΟΤΑ που να εφαρμόζεται σε όλες τις προμήθειες, γιατί σήμερα υπάρχουν διάσπαρτες και αλληλοκαλυπτόμενες διατάξεις που δυσχεραίνουν τον έλεγχο. Να περιοριστούν τα έξοδα των ΟΤΑ για εθνικές, θρησκευτικές τοπικές εκδηλώσεις, δημόσιες σχέσεις, με πρόβλεψη ανώτατου ορίου δαπάνης ανάλογα με τον πληθυσμό του δήμου.
Να μειωθεί ο αριθμός αντιδημάρχων και δημοτικών συμβούλων για να μειωθεί το κόστος αποζημίωσής τους σε κάθε δήμο.
Να περισταλούν οι επιχορηγήσεις των ΟΤΑ σε πολιτιστικούς, αθλητικούς συλλόγους κ.λπ. από το 1,5% των προϋπολογισθέντων εσόδων του δήμου στο 1% ή 0,75%, γιατί προκύπτουν τεράστιες δαπάνες.
Να περιοριστούν οι δαπάνες ΟΤΑ σε: α) αμοιβές δικηγόρων για γνωμοδοτήσεις επί θεμάτων που δεν απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις, β) αναθέσεις διαφόρων υπηρεσιών σε τρίτους ενώ ανάγονται στα καθήκοντα του προσωπικού των ΟΤΑ (π.χ. κλείσιμο οικονομικών καταστάσεων κ.λπ.), γ) αναθέσεις μικρών έργων (πλατείες, παιδικές χαρές κ.λπ.) σε ιδιώτες ενώ μπορούν να γίνουν από τον δήμο με αυτεπιστασία. Για τα ΝΠΔΔ το ΕΣ ζητεί να σταματήσουν οι συνεχείς τροποποιήσεις των προϋπολογισμών και να εγκρίνονται από την αρχή πριν μπει το οικονομικό έτος, το αργότερο μέχρι τον Νοέμβριο, και όχι τον Μάιο του τρέχοντος έτους (!) όπως συμβαίνει συχνά. Υποδεικνύει να περικόπτονται αμέσως δαπάνες που δεν προβλέπονται από τον νόμο και να στέλνονται όλα τα στοιχεία έγκαιρα στο ΕΣ ώστε να μη δυσχεραίνεται ο έλεγχος με την αποστολή στοιχείων κοντά στη λήξη της παράτασης του οικονομικού έτους
Τέλος ζητεί να θεσπιστούν αυστηρά κριτήρια στη δωρεάν σίτιση των φοιτητών, σημειώνοντας ότι οι προμηθευτές που κερδίζουν τον διαγωνισμό χρεώνουν μερίδες για το σύνολο των δικαιουμένων και όχι για τον πραγματικό αριθμό των σιτιζομένων, που είναι πολύ μικρότερος. Γι' αυτό υποδεικνύεται να ακολουθείται χρέωση των πραγματικών ημερήσιων γευμάτων για να περιοριστούν σημαντικές δαπάνες.
Η ετήσια έκθεση του ανώτατου δημοσιονομικού δικαστηρίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ) για το έτος 2010 by
Πηγή:  ΕΘΝΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου