Σελίδες

Σάββατο 1 Ιουνίου 2013

Τα κριτήρια για τις απολύσεις στο Δημόσιο


Τα κριτήρια για την αξιολόγηση του προσωπικού στο Δημόσιο η οποία θα οδηγήσει στις 15.000 απολύσεις μέχρι τα τέλη του 2015 παρουσίασε προχθές ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αν. Μανιτάκης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή για το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών. Η ομιλία του κ. Αν Μανιτάκη αποτελεί προάγγελο νομοθετικής παρέμβασης που ετοιμάζει το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης μετά το Πάσχα ενώ ανακοίνωσε ότι σήμερα θα τεθεί σε διαβούλευση το πρώτο σχέδιο νόμου που θα περιλαμβάνει τις εξουσιοδοτικές πράξεις για τα νέα οργανογράμματα των υπουργείων, το νέο σύστημα επιλογής γενικών διευθυντών αλλά και παρεμβάσεις για τον έλεγχο των αναρρωτικών αδειών στο Δημόσιο. Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης διαχώρισε χθες την κινητικότητα των 25.000 υπαλλήλων που θα τεθούν σε διαθεσιμότητα και θα μετακινηθούν, από τις 15.000 (4.000 το 2013 και 11.000 το 2014), παρουσιάζοντας με σαφήνεια τα κριτήρια για τις υποχρεωτικές απομακρύνσεις. Σε προστατευμένο καθεστώς από τις απολύσεις θα τεθούν οι μόνιμοι υπάλληλοι όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Εκτός Δημοσίου μετά από αξιολόγηση θα τεθούν:
  • Οι υπάλληλοι αορίστου χρόνου που έχουν προσληφθεί εκτός ΑΣΕΠ ή νόμιμων διαγωνιστικών διαδικασιών, που ανήκουν στην κατηγορία της Δευτεροβάθμιας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Μετά την κατάργηση των οργανικών τους θέσεων και τη θέση τους σε καθεστώς διαθεσιμότητας, θα αξιολογηθούν τα τυπικά τους προσόντα. «Οι λιγότερο προσοντούχοι, οι οποίοι δεν έχουν τα τυπικά προσόντα να είναι δημόσιοι υπάλληλοι ή δεν έχουν προσληφθεί με τυπική διαδικασία, τότε καταλαβαίνετε ότι θα τεθούν εκτός Δημοσίου», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αν. Μανιτάκης από του βήματος της Βουλής, επικαλούμενος τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και το Σύνταγμα. 
  •  Οι υπάλληλοι των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου που θα καταργηθούν. Οι εργαζόμενοι με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου θα απολύονται αυτομάτως με την κατάργηση του νομικού προσώπου. 
Οι πέντε τροποποιήσεις στο σχέδιο νόμου:
Πέντε είναι οι βασικές τροποποιήσεις που έχουν γίνει στο σχέδιο νόμου: 
  • Δεν περιλαμβάνεται το άρθρο για τα νομικά πρόσωπα, τα οποία μπορεί να καταργούνται, να συγχωνεύονται, να αναμορφώνονται ή και να μετατρέπεται το νομικό καθεστώς της σύστασής τους (από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ) 
  • Προστίθεται άρθρο που θα καθορίζει τα κριτήρια της αποτίμησης των προσόντων για τους υπαλλήλους που μετακινούνται σε άλλες διευθύνσεις και για όσους τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας (κινητικότητα)
  • Προσδιορίζονται οι διαδικασίες εθελούσιας εξόδου και αναγνώρισης πλασματικών χρόνων προκειμένου να αποχωρήσουν υπάλληλοι «οικειοθελώς» από το Δημόσιο 
  • Εντάσσεται στο νομοσχέδιο η συγχώνευση των υπηρεσιών του Γενικού Επιθεωρητή με το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) 
  • Αλλάζουν οι ρυθμίσεις για το νέο σύστημα επιλογής γενικών διευθυντών, στη βάση παρατηρήσεων, κατά τη δημόσια διαβούλευση της αρχικής εκδοχής του σχεδίου νόμου η οποία ολοκληρώθηκε στις 17 Μαΐου. 
Η διασταύρωση των βιογραφικών και η εθελουσία έξοδος
Η αποτύπωση του εργασιακού προφίλ των εργαζομένων προχωρά με ταχείς ρυθμούς και μάλιστα θα γίνει διασταύρωση στοιχείων για τίτλους σπουδών και πιστοποιητικά γλωσσομάθειας, ώστε να αποκαλυφθούν περιπτώσεις υπαλλήλων που εμφανίζουν πλαστό προσοντολόγιο. Άλλωστε, στην εγκύκλιο του υπουργείου για την επικαιροποίηση των προσωπικών μητρώων των υπαλλήλων επισημαίνεται πως έχει διαπιστωθεί ότι, σε πολλές περιπτώσεις, τα προσωπικά μητρώα των υπαλλήλων δεν διαθέτουν την απαιτούμενη εγκυρότητα και πληρότητα, ιδιαίτερα σε στοιχεία που καταθέτει ο ίδιος ο υπάλληλος στην υπηρεσία του και σχετίζονται με την υπηρεσιακή του κατάσταση ή είναι πρόσφορα για την αξιολόγησή του, «με συνέπεια να μην είναι εφικτή η ασφαλής, ορθή και ταχεία επεξεργασία τους, όταν αυτή απαιτείται». Παράλληλα, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις αποχωρήσεις υπαλλήλων και ήδη το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης βρίσκεται σε συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ώστε να προσδιοριστούν οι όροι εθελουσίας εξόδου και τα κίνητρα με αναγνώριση πλασματικών χρόνων. Αναμένεται μάλιστα η διαδικασία εθελουσίας εξόδου -εφόσον δεν κατοχυρώνεται πλήρης σύνταξη είτε με αποζημίωση- για υπαλλήλους που ενταχθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας ή κινητικότητας, να περιληφθεί στο σχέδιο νόμου για την αναδιοργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης. Βέβαια, όπως λένε στελέχη της διοίκησης και συνδικαλιστές στο δημόσιο, οι κυβερνητικοί στόχοι για απολύσεις δεν αλλάζουν όπως κι αν βαφτίσουν τα βήματα που θα οδηγήσουν στην έξοδο χιλιάδες υπαλλήλους. Μεγάλο αγκάθι, πέραν των άλλων, παραμένουν τα Νομικά Πρόσωπα -κυρίως Ιδιωτικού Δικαίου στα οποία υπάρχει το νομικό καθεστώς δίνει ευελιξία στη λύση συμβάσεων- εξ ου και η πρεμούρα να υπάρξει μετατροπή ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Αυτά αποτελούν μεγάλη δεξαμενή για αυτόματες απολύσεις υπαλλήλων με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου, άμα τη καταργήσει των φορέων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου